Проект «Навчання через служіння суспільству»
1. Смислова частина.
Проект допоможе дітям працювати разом над задоволенням потреб суспільства. Школярі навчаться розуміти, що таке «суспільство», потреби щодо самих себе, своїх сімей, школи, міста. В подальшому житті учні застосовуватимуть результати трудових навиків, отримані при реалізації проекту.
2. Модель об’єкту діяльності.
Існує неперервний зв’язок між тим, що відбувається в школах, і тим, що вдома і на вулиці. Необхідно зробити цей зв’язок позитивним і знайти кращі способи розкриття потенціалу в дітях і їхніх сім’ях.
Школярі залучатимуться до суспільно-корисної праці на благо суспільства, яка потім перекликатиметься з їхнім навчанням через продумані періоди осмислення й аналізу.
При організації і втіленні в життя проекту потрібно дотримуватись принципів:
- самовизначення – учні обирають самостійно напрямки діяльності, враховуючи доцільність впливу на об’єкт.
- принцип «труд-піклування». Важливо, щоб в життя дитини входило піклування про оточуючих людей – спочатку знайомих і рідних, а потім і чужих.
- інтелектуальність змісту діяльності. Будь-яка діяльність дитини при відсутності інтелектуального змісту швидко набридає дітям.
- різноманітність діяльності в кожному напрямку. Врахування індивідуальних особливостей учнів при визначенні змісту діяльності необхідне для зацікавлення всіх учнів класу справою, яку виконують.
- профорієнтаційність. Ознайомлення і глибоке занурення школярів в навчання через суспільно-корисну працю слугує профорієнтаційним засобом.
- ціннісна орієнтація. Кожен напрям навчання через служіння суспільству є важливим і позитивно впливає на формування в учнів комплексу соціально цінних якостей.
Види навчання, яке здійснюється під час служіння суспільству різноманітні, як і самі види діяльності. Найчастіше поставлені цілі навчання пов’язані з підвищенням академічної успішності, розвитком рис характеру, підготовкою до майбутньої професії і розвитком у школярів громадської відповідальності.
Навчання через служіння суспільству передбачає складання для кожного класу окремого плану роботи, пов’язаного на співпраці з організаціями, підприємствами, творчими особистостями. Об’єктом для навчання слугуватиме і Тернопільський Став, і парки «Топільче» та ім. Т.Г.Шевченка, і вулиці міста, підприємства, громадські організації і т.д.
5-10 класи вибирають напрямки (своєрідне шефство) з різних сфер людської діяльності. До складання плану роботи залучаються і учні, і їх батьки. Окрім того, вчителі в навчальний план з предметів включають уроки, під час яких учні вивчатимуть теми для навчання через виконання суспільно-корисної праці.
Метод організації проекту побудований на наступних напрямках діяльності учнів школи-ліцею:
5-А клас – мистецький клас; 5-Б клас – екскурсійно-туристичний клас; 5-В клас – клас здорового життя; 5-Г клас – клас ігрового виховання; 6-А клас – клас мовної культури; 6-Б клас – літературно-журналістський клас; 6-В клас – клас прикладного мистецтва; 7-А клас – клас наукових досліджень; 7-Б клас – екологічний клас; 7-В клас – клас благородного виховання; 7-Г клас – історико-архітектурний клас; 8-А клас – клас акторської майстерності; 8-Б клас – клас квіткового світу; 8-В клас – клас етносів; 8-Г клас – театральний клас; 9-А клас – клас детективів; 9-Б клас – клас фотографів; 9-В клас – піар-клас; 9-Г клас – правовий клас; 10-А клас – клас кулінарії та ресторанного мистецтва; 10-Б клас – клас наукових досліджень; 10-В клас – клас здорового харчування.
Однак, необхідно врахувати, що між суспільно-корисною працею на громадських засадах і навчанням через служіння суспільству існує різниця. Наприклад, насадження дерев лише вважається проектом у сфері суспільної роботи. Ця робота може перетворитися в навчання через служіння суспільству, якщо мета її полягатиме у допомозі школярам зрозуміти питання з біології чи геометрії.
Учні можуть вивчати історію рідного краю, беручи інтерв’ю у людей похилого віку, проводячи з ними час. Вони можуть засвоїти ефективні літературні методи, пишучи книги для дітей молодшого віку. Вони можуть розширяти свої знання у сфері природничих наук або громадянства, прибираючи свої подвір’я, насаджуючи дерева і квіти.
3. Технологія виконання проекту.
Напрямок навчально-виховної діяльності кожного класу реалізується через план роботи. В плані роботи відображаються як позашкільна діяльність так і уроки з предметів, на яких учні виконуючи суспільно-корисну працю, навчаються.
Займаючись навчанням через суспільно-корисну роботу успішність учнів не страждатиме, оскільки великий і показовий ефект проявляється в психосоціальній сфері і сфері розвитку особистості. Учні незмінно вважатимуть свою працю важливою. У них розвиватиметься почуття впевненості в собі. Вони піклуватимуться про інших і учитимуться розуміти різних людей. А в результаті це підвищить їхню самооцінку (Дебора Гехт, психолог центру поглиблених досліджень проблем освіти, Нью-Йорк). Глибоко продумана праця на благо суспільства дає можливість виявити свої здібності всім учням. Під час навчання через служіння суспільству підлітки бачать, що їхні зусилля цінуються іншими, що вони вклали свою частку у зміни на краще, можуть працювати з небайдужими дорослими, таким чином, утверджуючись як корисні члени суспільства загалом.
4. Параметри стану об’єкта проекту.
Виховна робота в школі охоплює багато аспектів діяльності класних колективів. Однак, акцентування уваги на служінні суспільству внесе новий подих добра і радості в життя школи-ліцею. Творчість учнів буде підкріплена конкретними дійовими справами. Робота за різними напрямками суспільного життя слугуватиме і добрим профорієнтаційним фактором. Зустрічі з цікавими людьми, знайомство з організаціями і підприємствами, що діють в Тернопільщині дасть змогу школярам відчути важливість всіх професій, краще усвідомити поняття «відповідальність».
5. Учасники проекту.
Учасниками проекту є учні, батьки та вчителі школи-ліцею. Для реалізації проекту залучаються родини учнів, які допомагають у виконанні добрих справ.
6. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення проекту
Для матеріально-технічної та фінансової підтримки проекту класні колективи планують проведення різноманітних благодійних аукціонів, ярмарків, конкурсів, виручені кошти з яких підтримуватимуть виконання окремих акцій проекту. Співпраця зі спонсорами та меценатами освіти також допоможе в реалізації проекту. Матеріально-технічна база школи-ліцею буде використовуватись для втілення в життя доброчинних задумів школярів.
7. Хід виконання проекту.
№ п.п. |
Назва діяльності |
Дата виконання |
Відповідальні |
Примітка |
1. |
Вибір та обговорення напрямку навчання через служіння суспільству | До 1 вересня 2011 р. | Кл. керівники учнівський парламент | |
2. |
Складання плану роботи класного колективу за вибраним напрямком | До 20 вересня 2011 р. | Кл. керівники батьки, учнівський парламент | |
3. |
Проведення батьківських зборів з питання загально- шкільного проекту | До 24 вересня 2011 р. | Адміністрація, класні керівники | |
4. |
Виготовлення класних емблем за напрямками навчання | До 01 жовтня 2011р. | Класні керівники, учні класів | |
5. |
Підготовка звернення учнівського парламенту до учнів та їх батьків Тернопільщини щодо чистоти української мови | Листопад 2011 р. | Учнівський парламент | |
6. |
Проведення засідання педагогічної ради на тему: «Навчання через служіння суспільству» | Грудень 2011 р. | Адміністрація | |
7. |
Проведення загальношкільної акції «Батьки про свою професію» | Січень 2012 р. | Класні керівники, учні класів | |
8. |
Проміжний звіт про роботу класних колективів за напрямками навчання | Січень 2012 р. | Класні керівники, батьки, учні | |
9. |
Проведення зустрічі учнівського парламенту з представниками органів місцевого самоврядування | Лютий 2012 р. | Адміністрація | |
10. |
Презентація роботи класних колективів за підсумками навчального року | Травень 2012 р. | Класні керівники, батьки, учні | |
11. |
Складання плану роботи на літній період «Добрі справи» | Травень 2012 р. | Класні керівники, батьки, учні | |
12. |
Проведення зустрічі учнів школи-ліцею з громадськими організаціями та засобами інформації «Один день шкільного життя» | Жовтень 2012 р. | Адміністрація | |
13. |
Проведення загальношкільної акції «Ніч науки в школі-ліцеї» | Листопад 2012 р. | Адміністрація, вчителі | |
14. |
«Особливий день навчання через служіння суспільству» (школа поза школою) | Березень 2013 р. | Батьки, класні керівники, учні | |
15. |
Підведення підсумків проекту. Презентація результатів навчання через служіння суспільству. Вибір нових напрямків навчання через служіння суспільству | Квітень 2013 р. | Класні керівники, батьки, учні |
Проект розрахований на 2 роки. Після підведення підсумків за результатами проекту загальношкільною конференцією приймається рішення про його продовження на наступних 2 роки. При позитивному рішенні щодо продовження проекту класні колективи обирають нові напрямки навчання через служіння суспільству.
7. Висновок та очікуваний результат
Навчально-виховна робота за проектом «Навчання через служіння суспільству» стане важливим фактором формування громадсько-активної школи. Учні, крім знань абстрактних, стандартно-базових, обов’язкових, будуть занурюватися в привабливу діяльність, що дозволить зростати особистості.
Програма «Шлях до істинного здоров’я»
Для успішного навчання, інтелектуального і духовного становлення як повноцінної особистості учень повинен бути здоровим як духовно, так і фізично.
Мета програми: Покращувати ситуацію щодо збереження і зміцнення здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу. Засвоїти і виконувати 10 технік здоров’я:
- Сила розуму
- Сила дихання
- Сила фізичних вправ
- Сила правильного харчування
- Сила сміху
- Сила відпочинку
- Сила правильної осанки
- Сила навколишнього середовища
- Сила віри
- 10. Сила любові
Координація дій для виконання програми.
Засвоєння і виконання 10 технік здоров’я необхідне як дітям, так і вчителям та батькам дітей. Тому десять технік здоров’я потрібно опановувати разом. Вчителі на своїх уроках звертають увагу на основні аспекти програми. Які мають відношення до класної кімнати, гігієни, харчування. На виховних годинах і перервах класні керівники обговорюють і разом з учнями опановують 10 технік здоров’я.
Важливо, щоб всі усвідомили, що істинне здоров’я – не просто стан, коли у людини не виявили ніяких захворювань – це стан, коли людина відчуває запас життєвих сил, що дозволяють жити повноцінним, радісним і насиченим життям.
План дій на Шляху до істинного здоров’я
№ п.п. | Шляхи створення істинного здоров’я | Діяльність для усвідомлення і засвоєння | Терміни | Примітка |
1. | Сила розуму | 1.1. Зцілююча візуалізація (створення в своєму розумі зцілюючи образів) | 3 рази в день | Сила розуму здатна перемогти будь-яку біль і вилікувати хворобу |
1.2. Зцілююча афірмація (позитивні твердження) | ||||
2. | Сила дихання | 2.1. Система дихальних вправ (3 рази в день по 10 вправ) | 3 рази в день | Очищає тіло, заспокоює розум |
4 сек. – вдих, 16 сек. – затримка дихання, 8 сек. – видих | ||||
2.2. Прогулянки по свіжому повітрі на природі | Щоденно | |||
3. | Сила фізичних вправ | 3.1. Виконуйте вправи, які змушують спітніти | Хоча б 30 хв. в день | Не перенапружуйтесь при виконанні фізичних вправ |
3.2. Виконуйте вправи, які заставлять серце частіше битися | ||||
3.3. Виконуйте вправи, які вимагають, щоб легені працювали більш активно | ||||
4. | Сила правильного харчування | 4.1. Вибирайте нерафіновану природню їжу. | Ми залежимо від того, що їмо і як їмо | |
4.2. Ретельно пережовуйте їжу. | ||||
4.3. Не переїдайте. | ||||
4.4. 70% продуктів повинні в основному складатися з води. | ||||
4.5. Уникайте руйнівних клітин – цукру, м’яса, солі, кави, алкоголю. | ||||
5. | Сила сміху | 5.1. Сміх – вічний цілитель. Частіше смійтеся | Сміх – чудова вправа для легенів, масаж для органів живота, сприяє роботі кишківника | |
6. | Сила правильного харчування | 6.1. Здійснюйте регулярні короткі перерви під час виконання роботи. | Щоденно | Відпочинок омолоджує тіло, розум і дух |
6.2. Не переживайте через дрібниці. | ||||
6.3. Присвятіть один день в тиждень повному відпочинку. | ||||
6.4. Займайтесь дихальними вправами | Щоденно | |||
7. | Сила правильної осанки | 7.1. Утримуйте рівномірне навантаження на всі частини тіла. Утримуйте навантажувальну рівновагу | Регулярно | Сміх – чудова вправа для легенів, масаж для органів живота, сприяє роботі кишківника |
7.2. Глибоко дихайте і при цьому уявляйте як якась сила обережно витягує вас вгору. | Регулярно | |||
7.3. Помічайте і виправляйте негативні звички, коли стоїте, сидите, виконуєте певну роботу | Регулярно | |||
8. | Сила навколишнього середовища | 8.1. Вирощуйте кімнатні рослини – очисники повітря. | ||
8.2. Частіше бувайти на свіжому повітрі і сонячному світлі. | ||||
8.3. Якщо не можна винести свою роботу на Природу, принесіть Природу на роботу. | ||||
8.4. Турбуйтесь про екологію. | ||||
9. | Сила віри | 9.1. Віра живе в душі кожного з нас. | ||
9.2. Вірте в життя, вірте в себе, вірте у Вищу Силу. Віра з’єднує людський дух з Вищою Силою. | ||||
9.3. Пам’ятайте: віра нічого не вартує без дії. | ||||
10. | Сила любові | 10.1. Усвідомте, що любов живить тіло, розум і дух. | ||
10.2. Памятайте, що любов – це всезцілююча сила. | ||||
10.3. Щоб добитися любові, потрібно дарувати любов. | ||||
10.4. Знайте: чим більше ми віддаємо, тим більше отримуємо, чим міцніше ми любимо, тим краще себе почуваємо. |
За книгою Адама Джексона «Десять таємниць здоров’я»
Школа як емоційно-інтелектуальна система. Нотатки і завдання
- Вчителям необхідно збагатити обізнаність з питань емоційного інтелекту, щоб навчати з більшим задоволенням, меншими затратами енергії і з більшим ефектом.
- Вчителі повинні організувати інтерактивні заняття. Всіма силами потрібно стимулювати учнів перестати бути пасивними глядачами на уроках.
- Учні повинні запитувати, сумніватися, розглядати чужі; пропагувати свої ідеї. Вони повинні брати участь в шкільному житті, пропонувати зміни. Тільки тоді вони будуть повністю віддаватися процесу навчання.
- Учні будуть віддані школі тоді, коли школа пропонуватиме інтерактивну освіту, яка стимулюватиме навчання емоцій. Без емоційної і інтерактивної освіти немає можливості розвинути емоційний інтелект.
- Емоційний інтелект – здатність людини усвідомлювати власні почуття і почуття інших людей, мотивувати себе й інших, керувати емоціями як наодинці, так і у стосунках з іншими.
- Емоційна освіта передбачає використання техніки введення в діалог. Вчителі повинні вміти стимулювати мислення, щоб вводити учнів в дискусії. Мистецтво запитань просуває емоційну освіту.
- Хороший вчитель готовить учнів здавати екзамени, а вчитель-майстер робить їх мислителями у мінливій школі життя.
- Вчитель завдяки чудовим розповідям повинен стимулювати емоції учнів. Інформація, що передається в комбінації з емоціями легше реєструється в пам’яті механізмами автоматичної реєстрації пам’яті.
- Кожний раз вчителям потрібно персоналізувати знання, тобто розповісти про вчених, які дали світу ці знання, а також відтворити ту емоційну атмосферу, в якій вчені творили.
- Ніщо так не шкодить інтелекту учнів, як передача холодного, безликого, без цікавих історій, безжиттєвого знання.
- Вчителям необхідно прищеплювати учням до досвід набуття знань, вітати в учнях ініціативність, винахідливість, критичний рух, аналітичне і критичне мислення.
- Вчитель прищеплює учням почуття власної гідності. Немає проблемних учнів – є учні з проблемами.
- Вчитель повинен заохочувати участь учня у всіх шкільних заняттях і вітати кожну учнівську ідею.
- Критика без попередньої похвали блокує мислення учня. Суха і агресивна критика ранить емоції, які закривають вікна пам’яті і блокують здатність думати.
- Вчитель повинен зробити похвалу одним із важливих педагогічних принципів.
- Всім нам необхідно навчитися контролювати своє мислення і споглядати. Потрібно, щоб учні набули здатності цінувати прості речі: діалог, читання, подорожі, роздуми про себе.
- Емоційна освіта неможлива, якщо світ учнів, світ вчителів і шкільний світ не перетинаються.
- Нам не можна перетворювати невелику невдачу в монстра, а незадоволення якоїсь потреби – в джерело смутку.
- Вчитель не повинен сліпо слідувати навчальній програмі. Завдяки інтерактивному навчанню, при якому на перший план виходить емоційний інтелект, вчитель може підвищити якість засвоєння знань, замість того, щоб гнатися за кількістю.
- Якщо ми гарантуємо учням емоційну освіту, вони не відчуватимуть бар’єру при переході до дорослого життя.
ЕМОЦІЇ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ
Американський вчений Даніель Гоулмен у своїй книзі «Емоційний інтелект» (1995р.) обговорює і доводить, що в житті людей важливішим є емоційний інтелект (EQ), а не логічний IQ. «Емоційний інтелект – це здатність людини усвідомлювати власні почуття і почуття інших людей, мотивувати себе й інших, керувати емоціями як наодинці, так і у стосунках з іншими» (Пітер Соловей, Джон Маєр).
Звичайно, не можна відсувати на задній план розвиток логічного інтелекту. Однак знання про емоційний інтелект, розвивання його, застосування в повсякденному житті допомагає досягти успіху собі й іншим людям.
«Емоційно-психічний стан породжує і реєструє емоції в межах двох полюсів:
любов – ненависть, радість – сум, спокій – тривога, довіра – недовіра, сміливість – страх, захищеність – беззахисність, віра – зневіра.
Емоційне здоров’я людини вимірюється рівнем і рівновагою її позитивних емоцій» (Даніель Гоулмен)
Від емоційного стану дитини залежить її ставлення до навчання та рівень особистого зростання в школі.
Розглянемо дії учасників навчально-виховного процесу в контексті емоцій двох полюсів та з точки зору прив’язаності їх до школи.
Дитина в школі повинна відчувати себе захищеною як морально, так і фізично. Відчуття захищеності і справедливості сприятиме сміливості висловлювати власну думку, захищати мудрі дії. Це дуже важлива емоція у становленні особистості.
Сміливість у діях викликатиме довіру до вчителів, директора, заступників директора. А це є основою для спокою, коли затишок в школі, взаємоповага у спілкуванні учнів і вчителів є родючим полем для вдосконалення.
Такий позитивний емоційно-психологічний стан принесе радість в пізнанні себе і Світу, а значить буде любов до вчителів, школи, буде підсилюватися смак до життя молодого покоління і педагогів також.
Що ж потрібно пропонувати і яку вести педагогічну лінію в навчальному закладі, щоб думка про школу викликала в учнів позитивну хвилю?
Позитивний полюс емоцій |
Чим створюється емоція |
Захищеність |
|
Сміливість |
|
Довіра |
|
Спокій |
|
Радість |
|
Авторська модель загальношкільного проекту
- Школа розумових ігор діє в школі-ліцеї з 2011року. Спільний проект зі срібним призером чемпіонату Європи з бриджу Ярославом Голдою.
- Ліга юних математиків, створена в 2009 році на базі трьох шкіл міста, що знаходяться в різних мікрорайонах. Ліга сприяє популяризації і покращенню знань учнів з математики.
- «Орден добра» – відзнака дітям міста за те, що у складних життєвих умовах не втрачають оптимізму і досягають успіхів.
Останні коментарі